{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

تغییرات در نحوه برگزاری کنکور 1401

ثبت شده در: 1400/11/25 مشاهده: 142     دسته بندی: گزارش ها

- تأثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی به صورت مثبت

- تغییر طراحی سوالات آزمون سراسری به صورت محتوایی
تغییر سوالات از حالت کلیشه‌ای به محتوایی در چارچوب کتب درسی

- کاهش تعداد سوالات آزمون سراسری
تعداد سوالات تغییر خواهد کرد، ممکن است در حد 5 تا 6 سوال در برخی دروس کمتر شود.

- کاهش زمان پاسخگویی به سوالات 
تغییر زمان پاسخگویی به سوالات (پاسخنامه جدید 70 تا 80 دقیقه دست داوطلبان خواهد بود.)

- تغییر در تعداد دفترچه و پاسخنامه سوالات
1 دفترچه عمومی + 1 پاسخنامه عمومی
2 دفترچه تخصصی + 2 پاسخنامه تخصصی

- تغییر شکل ظاهری پاسخنامه سوالات
پاسخنامه هر درس در یک ستون مجزا

- افزایش 20 درصدی ظرفیت رشته پزشکی

غلامرضا درویش پور- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش خبر داد. به گفته وی کنکور ۱۴۰۱ سه تغییر اساسی خواهد داشت که شامل کاهش تعداد سئوالات، کاهش زمان پاسخگویی و افزایش دفترچه سئوالات است. وی همچنین اعلام کرد که کنکور سال ۱۴۰۲ به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد که اولین قولی که به داوطلبان دادیم این است که دفترچه و پاسخ‌نامه آزمون ارتقاء پیدا کند، به این معنی که یک دفترچه عمومی و دو دفترچه تخصصی به همراه یک پاسخ‌نامه عمومی و دو پاسخ‌نامه تخصصی در بین داوطلبان توزیع شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد روال برگزاری کنکور در سال‌های گذشته نیز سخن گفت و اعلام کرد که در گذشته روال به این صورت بوده است که پاسخ‌نامه‌های عمومی و تخصصی چهار تا چهار و نیم ساعت در دست داوطلبان قرار داشت و داوطلبان در این مدت موظف به پاسخگویی بودند. در کنکور ۱۴۰۱ این روال وجود خواهد داشت اما تغییراتی جدید نیز قرار است به اعمال برگزاری کنکور اضافه شود.

بررسی تغییرات کنکور 1401 سازمان سنجش

قرار است در برگزاری کنکور سراسری تغییراتی اعمال شود. این تغییرات در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است. اعمال این تغییرات می‌تواند روند برگزاری این آزمون را بهبود بخشد.

دکتر پورعباس تاکید کرد که یکی از تغییراتی که قرار است اعمال شود این است که پاسخ‌نامه‌ها حداقل ۷۰ تا ۸۰ دقیقه در اختیار داوطلب قرار داشته باشند و بعد از اتمام کار داوطلب با پاسخ نامه اول، پاسخ‌نامه بعدی به داوطلب داده شود که این تصمیم امنیت آزمون را به شدت بالا می‌برد.

وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد تغییرات کنکور ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ادامه داد که علاوه بر تغییر دفترچه‌ها تغییرات دیگری نیز انجام خواهد شد. تغییر دیگری که قرار است انجام شود مربوط به تعداد سئوالات آزمون است؛ تعداد سوالات نیز ممکن است کاهش یابد و پنج یا شش سوال کمتر از کنکورهای گذشته باشد. در عین حال محتوایی کردن سئوالات، مدنظر سازمان سنجش است.

سوالات به صورت محتوایی و از متن کتب درسی طرح خواهند شد. تعداد سئوالات، تعداد دفترچه‌ها و تعداد پاسخنامه‌ها نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود. هر دفترچه یک پاسخنامه دارد و هر درس یک ستون پاسخ دهی دارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور  در مورد اصلاح سهمیه‌ها نیز سخن گفت و تاکید کرد که موضوع سهمیه‌های کنکور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

با توافق مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد شورای عالی به موضوع سهمیه‌ها ورود کند. این موضوع در مرحله تدوین است تا تعدد سهمیه‌ها متعادل شود. البته این تغییرات به کنکور ۱۴۰۱ نمی‌رسد و همان سهمیه‌های پیشین اعمال خواهد شد.

پورعباس در مورد تغییرات سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور نیز اعلام کرد: «به نظر من به عنوان آزمون ساز، دیگر کنکور به معنای واقعی نداریم. ۶۰ درصد سوابق تحصیلی در نظر گرفته می‌شود و ترکیبی از سوابق تحصیلی و آزمون نتیجه سنجش فرد را نشان می‌دهد. اینکه یک سال فرد درس می‌خواند و در چهار ساعت نتیجه‌اش مشخص می‌شود استرس زیادی به داوطلب وارد می‌کند.

پورعباس در خصوص چگونگی شرکت در کنکور برای افرادی که فاقد سوابق تحصیلی هستند، بیان کرد که جای هیچ گونه نگرانی نیست و تمامی افراد می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

در حال حاضر برای گروه‌های هنر و زبان سوابق تحصیلی موجود نیست. همچنین دانش آموزان فنی حرفه‌ای و یا کاردانش و یا دیپلمه‌های قدیم هم سوابق تحصیلی ندارند اما می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

منطقه بندی و سهمیه‌ها موضوع بعدی بود که مورد بررسی قرار گرفت. وی در خصوص منطقه بندی در کنکور نیز اعلام کرد که موضوع منطقه بندی و سهمیه‌های یک و دو و سه و آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً بررسی خواهد شد اما در کنکور ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها و آزمون عمومی وجود نخواهد داشت و تنها آزمون تخصصی گسترش پیدا خواهد کرد البته با زمانی بیشتر.

برگزاری آزمون دو بار در سال

پورعباس در مورد برگزاری آزمون سراسری حداقل دو بار در سال اعلام کرد که با فرآیندی که طراحی خواهد شد آزمون‌های الکترونیک تنها دو بار نخواهند بود و هر ماه یک آزمون برگزار خواهد شد و هر فرد می‌تواند حداکثر ۲ بار در آزمون آن سال شرکت ‌کند.

سیاست‌های سازمان سنجش

سیاست اول: جداشدن فرآیند سنجش از پذیرش

در این سیاست داوطلب پس از قبولی در یک رشته ابتدا واحدهای دروس پایه مربوط به این رشته را می‌گذراند و پس از آن اگر نمرات بالایی را در این دروس بدست آورد می‌تواند از این پس به گذراندن دروس تخصصی‌تر رشته مورد نظر خود بپردازد اما اگر موفق به کسب نمرات لازم برای ادامه تحصیلی در این رشته نشد باید تحصیل در این رشته را ترک و وارد رشته‌ای متناسب با نمراتی که بدست آورده شود.

این رتبه تا یک بازه زمانی مثلاً ۲ ساله معتبر است تا فرد بتواند با آزادی عمل بیشتری برای انتخاب رشته و دانشگاه اقدام کند.
یکی از مزیت‌های مهمی که این سیاست در بردارد این است که در این دوره‌ای که داوطلب برای کسب نمره قبولی در رشته مورد علاقه خود می‌گذاراند سطح علمی فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و هر فرد متناسب با شایستگی و سطح علمی که دارد به تحصیل در رشته متناسب با سطح علمی خود می پردازد.

سیاست دوم: تاثیر ۶۰ درصدی معدل سال آخر در نتیجه کنکور سراسری

یکی از تغییراتی که در این شورا مورد بحث قرار گرفته است تاثیر ۶۰ درصدی معدل سال آخر در نتیجه کنکور سراسری است 
اگر قرار باشد که کنکور ۱۴۰۱ با تاثیر ۶۰ درصدی معدل برگزار شود ابتدا باید تصمیمی مبنی بر استاندارد سازی سوالات نهایی گرفته شود، سوالاتی که قرار است سرنوشت داوطلبان را تحت تاثیر قرار دهد قطعا باید سوالات آزمون نهایی از فیلتر هایی عبور کنند تا استاندارد بودن این سوالات توسط مراجع متخصص در این زمینه تایید شود.

سیاست سوم: پذیرش دانشجو در دوره های کاردانی پیوسته صرفا از طریق سوابق تحصیلی

سیاست سوم بر اساس پذیرش تمام دانشجویان در دوره‌های کاردانی پیوسته دانشگاه‌ها صرفا از طریق سوابق تحصیلی انجام خواهد شد. متقاضیان تحصیل در دوره کاردانی در مواردی با مشکلاتی روبه‌رو شده بودند و علاوه بر این که در هنرستان‌هایی تحصیل کرده بودند، در کنکور هم باید شرکت می‌کردند و چند دانشگاه مثل دانشگاه آزاد اسلامی و  دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای ورود این افراد به کاردانی پیوسته، شرط شرکت در کنکور را گذاشته بودند، بر این اساس تصویب کردیم که پذیرش این دانشجویان فقط بر اساس سوابق تحصیلی انجام شود. این به معنای رها شدن سوابق نیست، بلکه سوابق تحصیلی جایگاه مهم خود را دارد، اما از کنکور مستثنی شد.

سیاست چهارم: جلوگیری از تبلیغات موسسات کنکوری

سیاست چهارم جلوگیری از تبلیغات موسسات کنکوری است. در طی سالیان اخیر همواره زمزمه‌هایی مبنی بر عدم برگزاری کنکور سراسری در جهت جلوگیری از فعالیت موسسات کنکوری بوده است و مسئولین زیادی نیز در این خصوص به اظهار نظر پرداخته‌اند.

سیاست پنجم: پذیرش پزشکی از لیسانس در رشته‌های پزشکی

سیاست بعدی در رابطه با رشته‌های پزشکی تصویب شد. با توجه به اینکه توزیع نامتعارف داوطلبان در رشته‌های مختلف و استعداد‌های مختلف داوطلبان، انواع مختلف هوش‌ها در رشته‌های مختلف نیاز است.

در حال حاضر خانواده‌ها اطلاعات کمی از هدایت تحصیلی و رشته‌ها دارند که خود آسیب جدی وارد کرده است. در این جلسه سیاست پیشنهادی مبنی بر اینکه درصدی از کل پذیرش رشته‌های پزشکی با اولویت دانشگاه‌های برتر از مقطع کارشناسی وارد رشته‌های پزشکی شوند، به تصویب رسید؛ که بر این اساس متقاضیان می‌توانند از دوره کارشناسی یکی از رشته‌های علوم پایه، علوم پزشکی یا مهندسی وارد دکتری حرفه‌ای پزشکی شوند.